logo

بهترین ها همه در یک جا

کتاب ها

فهرست کتابهای برگزیده به انتخاب بیل گیتس

اشتراک گذاری :

بیل گیتس ، بنیانگذار مایکروسافت و از چهره های تاثیر گذار دنیای علم و فناوری سالهای اخیر بشمار می آید.اوبه واسطه نبوغش در عرصه فناوری، اتخاذ استراتژی‌های کاری قوی و همچنین تاکتیک‌های تهاجمی‌اش در تجارت موفق شد بزرگ‌ترین شرکت نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت را تاسیس کند و در ادامه به ثروتمندترین فرد جهان بدل شود.«بیل گیتس» در تابستان و زمستان هر سال، دو مطلب از وبلاگ خود را به معرفی کتاب های پیشنهادی و فهرست مطالعاتی شخصی خودش اختصاص می دهد. این فهرست جذاب که بخش عمده ی آن از کتاب های غیرداستانی تشکیل شده، به خوبی نشان دهنده ی دغدغه ها و علایق «بیل گیتس» است. فهرست پیش رو، کتاب هایی تفکربرانگیز و آموزنده را در خود جای داده که همگی در زمره ی آثار تحسین شده و موفق در سال های اخیر به شمار می آیند.

در ادامه خوبچی تعدادی از این کتابها را به شما معرفی میکند:


واقع نگری


نویسنده: هنس روسلینگ، اولا روسلینگ ،آنا روسلینگ

مترجم: سید حسن رضوی ، عاطفه هاشمی

انتشارات: میلکان

درمورد کتاب:

کتاب واقع‌نگری یکی از پرفروش‌‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و از کتابهای پیشنهادی بیل گیتس وبه گفته خودش یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که تابه‌حال خوانده‌ و راهنمایی ضروری برای درست‌فکر‌کردن درباره‌ی دنیا است.او همچنین اعلام کرد هزینه‌ی خرید یک نسخه از آن را برای تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در سال ۲۰۱۸ در آمریکا پرداخت می‌کند . نویسنده در این کتاب به این می‌پردازد که دنیا چندان هم جای بدی نیست و ۱۰ دلیل می‌آورد که به ما ثابت می‌کنند درباره جهان اشتباه فکر می‌کنیم.

هانس روسلینگ (Hans Rosling)، پزشک سوئدی و از بنیان‌گذاران سازمان پزشکان بدون مرز بود که در سال میلادی گذشته فوت کرد و کتاب Factfulness که حاصل کار و تلاش او بود، با همکاری پسرش و دوستِ پسرش، جمع‌بندی و منتشر شد.به خاطر همین روی جلد، علاوه بر نام هانس، نام‌های اولا روسلینگ و آنا را هم می‌بینیم.

این کتاب ابزارهای تفکر به دور از منفی‌نگری را برای شما برمی‌شمارند. این ابزارها کمک خواهند کرد که تصویر واقعی و درستی از جهان داشته باشید، بر جهل خودخواسته غلبه کنید؛ بدون آن که نیاز داشته باشید تمام جزئیات را یاد بگیرید. آن‌ها از شما می‌خواهند دست از تفکر بیش از حد بدبینانه خود درباره دنیا و اتفاقات آن بردارید و جهان‌بینی مضطرب کننده و نادرست را از خود دور کنید.

تفکر سریع و کند


نویسنده: دانیل کانمن

مترجم: فاطمه امیدی

انتشارات: نشر نوین توسعه

در مورد کتاب:

اگر بخواهیم دو یا سه کتاب تصمیم گیری مطرح در سطح جهان را نام ببریم، بی‌تردید کتاب تفکر، سریع و کند (Thinking Fast and Slow) نوشته‌ی دانیل کانمن یکی از آنهاست. دانیل کانمن، که تخصص اولیه‌اش روانشناسی بوده است، جایزه نوبل در رشته اقتصاد را در سال ۲۰۰۲ دریافت کرده که این مسئله، خود به جذابیت آکادمیک او می‌افزاید. اگر بخواهیم یک موضوع کلی برای کتاب تفکر،‌ سریع و کند انتخاب کنیم، این موضوع رفتارهای غیرعقلایی انسان‌ها (Human Irrationality) است. البته کانمن این مسئله را الزاماً ضعف انسان‌ها نمی‌داند. بلکه بیشتر به این مسئله توجه دارد که آنچه اقتصاددان‌ها به عنوان انسان عقلایی (Rational Human) در نظر می‌گیرند، وجود خارجی ندارد. شاید بتوان گفت اگر با دقت و حوصله برای مطالعه‌ی این کتاب وقت بگذاریم، جدا از آشنایی با مجموعه‌ای از خطاهای شناختی، احتمالاً به طور خاص، اعتماد به نفس بیش از حد در ما کمرنگ‌تر خواهد شد. در پایان، شاید برای شما جالب باشد که اهمیت و عمق مفاهیمِ کتاب تفکر، سریع و کند در حدی است که دیوید بروکس در نشریه‌ی نیویورک تایمز می‌نویسد: این کتاب قرن‌ها پس از ما هم در خاطر انسان‌ها باقی خواهد ماند. توضیح تکمیلی: کتاب تفکر، سریع و کند در ایران نیز توسط خانم فروغ تالوصمدی ترجمه شده و به همت انتشارات در دانش بهمن منتشر شده است.


گتسبی بزرگ


نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: مهدی افشار

انتشارات: مجید(به سخن)

درباره کتاب:

کتاب گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتس جرالد از شاهکارهای ادبیات قرن بیستم و اثری مهم در ادبیات جهان است. این اثر در سال 1925 منتشر شد؛ اما آن‌طور که باید و شاید مورداستقبال قرار نگرفت. تجدیدچاپ این کتاب در سال 1940، زمانی که دیگر نویسنده‌اش در قید حیات نبود، بعد از سال‌ها فراموشی آن را مرکز توجهات و یکی از شاخص ترین آثار ادبی آمریکا وجهان در قرن بیستم تبدیل کرد.این رمان آمریکای ثروتمند پس از جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. گتسبی قهرمان کتاب، مردی خود‌ساخته و بزرگ است که مانند هر انسان دیگری مجموعه‌ای ‌از خوبی‌ها ‌و بدی‌ها را دارد، اما خوبی‌های ‌او از بدی‌هایش ‌بیشتر و بزرگترین اشتباه او لجاجت و پافشاری بر روی یک آرزوی محال به باد رفته است. گاه باید با دنیا و ناملایمات ‌آن سازگار شد و دنیا را دور زد! کاری که گتسبی انجام نداد و چون خواست از نزدیکترین راه به مقصد برسد، نتوانست حریف دنیا شود و زمین خورد. این کتاب به سراغ نقدگونه‌های مختلفی از مضامین عدالت، قدرت، صلح، خیانت، رویای آمریکایی و از همه بیشتر تفاوت طبقات اجتماعی پرداخته است.

قدم زدن روی ماه با انیشتن


نویسنده: جاشوا فوئر

مترجم : گیتی قاسم زاده

انتشارات: هورمزد

در مورد کتاب:

کتاب قدم زدن روی ماه با اینشتین اثر جاشوا فوئر، جزئیاتی از تلاش‌هایی را که یک خبرنگار برای تربیت ذهن و تقویت حافظه‌اش در طول یک‌ سال انجام داده، شرح می‌دهد. او در کتاب قدم زدن روی ماه با اینشتین سعی دارد با اتکا به آخرین و پیشرفته ترین تحقیقات و تاریخچه فرهنگی، پدیده به یاد سپردن و درک ما از حافظه بشر را تغییر دهد.

این کتاب به ما یادآوری می‌کند که هر یک از ما، همواره مجموعی از خاطره هایمان هستیم و با استفاده از همین خاطره‌ها می‌توان مفاهیم جدیدی را به خاطر سپرد.این خبرنگار در هر بخش با ذکر مثال، نکات علمی و صحبت‌های نظریه‌پردازان، سعی می‌کند تا مفیدترین و بهترین روش جهت تقویت حافظه را به برای شما شرح دهد.

جهت مشاهده لیست کامل کتاب های توصیه شده توسط بیل گیتس اینجا کلیک کنید.


کتاب بیل گیتس