logo

بهترین ها همه در یک جا

کتاب ها

بهترین کتابهای ذهن آگاهی

اشتراک گذاری :

در دنیای امروزی، ذهن ما بی وقفه در حال فعالیت و درگیر مسائل مختلف است.

مرور خاطرات خوب و بد گذشته،

نگرانی برای آینده،

رویاهای بیشمار و استرس و اظطراب دستیابی به آنها

پس با این همه درگیری ذهنی چگونه میتوانیم روی لحظه حال تمرکز کنیم و از آن لذت ببریم؟

این دقیقا همان چیزی است که با ذهن آگاهی بدست می آورید.ذهن آگاهی یا Mindfulness توانایی اساسی انسان برای حضور کامل در لحظه و آگاه بودن از آنچه در حال انجام است، به طریقی که ساز و کاری فراهم نماید تا شما قادر شوید هوشیارانه، بهترین خود را در این لحظه به نمایش بگذارید. آگاهی و توجه زیرمجموعه هوشیاری است.وقتی ذهن آگاه هستیم شرایط بیرون بر ما اثر نمیگذارد بلکه ما بر آن اثر میگذاریم.در این حالت بجای آنکه آرزو کنیم همه چیز سریعتر تمام شود،قدر لحظه حال را میدانیم حتی اگر این لحظه همراه رنج است خود رنج را تجربه کنیم چون مقاومت ذهنی ما رنج را زیاد میکند.

طبق گفته دونالد سیگل در کتاب توجه آگاهی:

آنچه باعث رنج انسان میشود مقاومت در مقابل تجربه است.

  فرد ذهن آگاه یاد گرفته است که نگاهش را از روی اتفاقات بیرونی بردارد و کانون توجه و تمرکز خودش را مورد ملاحظه قرار دهد، چرا که واقف به این امر است که:  اگر بخواهد وقایع بیرونی را تحت کنترل خود در آورد ابتدا باید وقایع درونی را مطابق با آن خواست تنظیم نماید و به عبارتی خودش را با خواسته‌اش هماهنگ و هم‌فرکانس کند. چون قرار است دنیای او پاسخی باشد از چیزی که در درون خود ساخته است

در ادامه خوبچی تعدادی از کتابهای تاثیر گذار در این زمینه را به شما معرفی میکند تا مسیر رسیدن به ذهن آگاهی برای شما هموارتر شود.


کتاب صلح با خویشتن


نویسنده: تیچ نات هان

انتشارات: دانژه

مترجم: هانیه سازمند

درمورد کتاب:

تیچ نات هان در میانه ۱۹۲۰ در ویتنام دیده به جهان گشود و در سال ۱۹۴۲ در سن شانزده سالگی به جرگه راهبان درآمد.کتاب صلح با خویشتن، درواقع مجموعه‌ای از سخنان وی از اقدامات صلح طلبانه، مراقبه‌ها و نیایش‌های شاگردان او در مرکز بودا در پاییز ۱۹۸۵ است. بیشتر این مطالب توسط گروهی از همین شاگردان که مدتی طولانی در کنار هم به تمرین‌های مراقبه و نیایش‌های پیاپی مبادرت میورزیدند، تهیه شده است. کسانی که آرمانشان پدید آمدن جهانی به دور از هرگونه جنگ و خشونت و برقرار شدن صلحی پایدار در سراسر جهان است. آموزه‌های نات هان مرهمی است بر چالش‌ها و دشواری‌های زندگی مدرن امروزی و راه و روش و درک درست از هستی.

کتاب الفبای ذهن آگاهی


نویسنده: گلن داکین

انتشارات: ترانه

مترجم: مجتبی پردل

درمورد کتاب:

گلن داکین (متولد 1960) کاریکاتوریست بریتانیایی و نویسنده کتاب های کودکان است.ذهن آگاهی درباره برگرداندن خودمان از نشخوار ذهنی درباره آینده یا نگرانی هایی که انرژی مان را تحلیل می برند به تجربه لحظه حال به صورت پروپیمان و کامل است، بدون تحلیل آگاهانه. ذهن آگاهی به میلیون ها نفر در سرتاسر جهان کمک کرده است تا به تعادل، هدفمندی و شرور در زندگی شان دست یابند. این کتاب برای آن است تا ۔ به شما کمک کند برای بهبود زندگی تان از آن استفاده کنید.

کتاب آدمی یک تاریخ


نویسنده: روتگر برگمن

انتشارات: فرهنگ نشر نو

مترجم: مزدا موحد

درباره کتاب:

کتاب آدمی یک تاریخ نویدبخش ، اثری خواندنی و بحث‌برانگیز از روتخر برخمان است. این کتاب که در سال ۲۰۲۰ نامزد دریافت عنوان بهترین کتاب تاریخی گودریدز اعلام شد درباره یک ایده رادیکال اما مهم و تکان دهنده صحبت می‌کند:‌ اغلب افراد باطن نیکی دارند.برخمان در کتاب آدمی به ما نشان می‌دهد که انسان به مهر و نیک‌خواهی تمایل دارد و این تمایل و باور می‌تواند یک تفکر نوین را شکل بدهد. این تمایل می‌تواند مبنایی برای تغییرات راستینی در جامعه باشد. او در کتابش برخی از برجسته‌ترین وقایع و پژوهش‌های جهان را با دیدی کاملاً بدیع می‌شکافد و نگاهی نو بر تاریخ بشر در ۲۰۰۰۰۰ سال اخیر دارد. از همین جهت بهتر است در نظر داشته باشیم که با کتابی تاریخی، فلسفی در زمینه انسان و انسان‌شناسی روبه‌رو هستیم.


کتاب ذهن آگاهی برای آغازگران

نویسنده: جان کابات زین

انتشارات: روانشناسی و هنر

مترجم:پیمان رحیمی نژاد، غزاله گلشنی

در مورد کتاب:

ذهن‌آگاهی برای آغازگران کتابی نوشته جان کابات زین بنیانگذار روش MBSR است و به چگونگی استفاده از ذهن‌آگاهی در زندگی روزمره پرداخته است و راهی برای بهسازی لحظه حال و تمام زندگی ارائه می‌کند،صدای مغز شما را کشف می‌کند، بیرون می‌کشد و ثابت می‌کند که شما با آن یکی نیستید.ذهن آگاهی برای آغازگران، شما را به این باور می‌رساند که فارغ از هرجایی که در زندگی ایستاده‌اید کامل هستید، جزئی از یک کل منسجمید و کمک می‌کند تا رابطه‌ای عاشقانه با زندگی، واقعیت، خیال، زیبایی وجودی، قلب، جسم و ذهنتان داشته باشید و درک کنید که هرلحظه چقدر ارزشمند است.جان کابات زین در این کتاب تمرین‌هایی روزانه برای ذهن آگاهی در نظر گرفته است. او ابتدا  اصل تمرین ذهن‌آگاهی و چگونگی پرورش آن در زندگی روزمره را بررسی می‌کند. همچنین به‌طور خلاصه، به فواید گوناگون این تمرین‌ها در دوره‌های استرس، درد و بیماری می‌پردازد و اینکه چطور افراد با مشکلات پزشکی، تمرین‌های ذهن‌آگاهی را در قالب برنامه درمانی کاهش استرس براساس ذهن‌آگاهی (MBSR) به‌کار می‌برند.


کتاب ذهن ذن،ذهن آغازگر


نویسنده:شونریو سوزوکی

انتشارات: بیدگل

مترجم: علی ظفر قهرمانی نژاد

شونریو سوزوکی (1904 ـ 1971) یکی از اثرگذارترین معلمان معنوی قرن بیستم بود و در حقیقت بانی اصلی ذن در آمریکاست. او کاهنی ژاپنی از مکتب سوتو بود و از سال 1959 تا زمان مرگ در آمریکا تدریس کرد.گرچه همه‌ی ما بسته به خصائل فرهنگی و شخصی‌مان مسیرهای متفاوتی را برای زندگی برمی‌گزینیم، اما میل غایی‌مان یکی است: اینکه آزادانه خود را ابراز کنیم و از توهم رها باشیم. فارغ از اینکه مراقبه‌گر باشیم یا نه، سوزوکی با این کتاب حقایقی در اختیارمان می‌گذارد که برای زیستن ذهن آگاهانه در این جهان پرهیاهو، مفید و روشنی‌بخش‌اند.ذهن ذن یکی از آن عبارت‌های معماگونی است که معلمان ذن به کارش می‌برند تا تو را متوجه خودت کنند، تا از کلام فراتر نروی و ببینی ذهن و هستی تو چه هستند. هدف کل آموزش ذهن همین است که حیرانت کند و بتوانی با ژرف‌ترین جلوۀ سرشت خویش به آن حیرانی پاسخ دهی. آنچه روی جلد کتاب خوشنویسی شده، به ژاپنی نیورای و به زبان سانسکریت تاتاگاتا خوانده می‌شود. این نامی برای بوداست به این مفهوم که «او مسیر را دنبال کرده، از چنانیت برگشته یا که خود عین چنانیت، همین چنینت، خود عین بودیت است؛ همانا خلأ و فردی تمام‌عیار است». این اصل زمینۀ ظهور بودایی را ممکن می‌سازد.

کتاب جادوی احساس


نویسنده:مارک براکت

انتشارات: اسبار

متزجم: امیر کارون

درباره کتاب:

دکتر مارک براکت در کتاب “جادوی احساس به خوبی توضیح میدهد که در کودکی چه اتفاق های دردناکی برایش افتاده و چون  مهارت فهم، درک و ابراز احساساتش را نداشته و کسی نبوده که به احساساتش گوش بدهد چه آسیب هایی خورده است.

مارک براکت همچنین نویسنده کتاب "هنر همه فن حریف شدن در احساسات " استاد مرکز مطالعات کودک دانشگاه ییل و مدیر موسس مرکز هوش هیجانی ییل است.

چیزی که در کتاب پررنگ است داستان زندگی خود نویسنده و آوردن تحقیقات بیشمار علمی به شیوه ای جذاب و رسا برای نشان دادن نقطه نظر خود نویسنده و اهمیت احساسات است.كتاب جادوي احساس بيش از هر كتاب ديگري به احساسات انساني پرداخته است.نویسنده در طول کتاب از اهمیت ابراز احساسات توسط کودکان و نوجوانان حرف می زد. اين كتاب مي‌تواند براي والدين، دانش‌آموزان، مربيان، مديران و پژوهشگران مناسب باشد و از خواندن آن لذت ببرند.

کتاب تمرین هایی برای شادکامی براساس ذهن آگاهی


نویسنده:روث بایر

انتشارات: روانشناسی و هنر

مترجم:لولو شقاقی

در مورد کتاب:


کتاب «تمرین‌هایی برای شادکامی براساس ذهن‌آگاهی به شناسایی و آموزش آنچه مورد تحول و شادکامی زندگی روانی است می‌پردازد. این کتاب ما را با خودهای متفاوت درونی‌مان آشنا می‌سازد که برخی از آن‌ها مضر و برخی را باید مورد تقویت قرار دهیم. چگونه ذهن‌آگاهی شما را از چهار تله روانی که عصبی، مضطرب و افسرده‌تان می‌کنند، رهایی می‌بخشد؟ همه ما می‌خواهیم شاد باشیم ولی گاه در تله‌های روانی می‌افتیم که در راه رسیدن به اهداف، شکوفایی استعدادها و خلق کردن زندگی مطلوب‌مان مانع می‌شوند. این کتاب رویکردی ارائه می‌کند در رها شدن از تله‌هایی که شما را در تنش، اضطراب و افسردگی نگه می‌دارند.


کتاب رهایی از افسردگی

به روش ذهن آگاهی(کلیدهای مدیرت زندگی)


نویسنده: مارک ویلیامز

انتشارات: صابرین

مترجم: اکرم اکرمی

در مورد کتاب:

در این کتاب، چهار متخصص برجسته و ممتاز «مارک ویلیامز»، «جان تیزدیل»، «زپندل سگال»، و «جان کابات زین» توضیح می‌دهند که چرا تلاش‌های متداول ما برای فرار از چنگ افسردگی بیشتر ما را به عمق این ورطه می‌کشد و راهکارهایی ارائه میدهند که به شما کمک می‌کند تا ابتدا از  عواملی که باعث پدید آمدن افسردگی در وجودتان شده است، باخبر شوید. سپس تمرین‌هایی ارائه می‌کنند که عادت ذهنی افسرده‌ساز را درمان می‌کنند. تمرین‌های کتاب رهایی از افسردگی به روش ذهن آگاهی به شما کمک می‌کنند تا نگرشتان نسبت به افکار و احساسات منفی تغییر کنید. در این صورت، افزایش فشار زندگی و فشار روحی و روانی بر جسم جانتان به افسردگی منجر نمی‌شود. 

یکی دیگر از دلایلی که درمان بیماری افسردگی را سخت می‌کند، احتمال بالای بازگشت آن است. تمرین‌های کتاب رهایی از افسردگی به روش ذهن آگاهی به کمک شما می‌آیند تا احتمال بازگشت را هم به کمترین حد ممکن خود برسانید. کتاب رهایی از افسردگی به روش ذهن آگاهی در چهار فصل کمک می‌کند تا کنترل ذهن، جسم و هیجاناتتان را به دست بگیرید، بتوانید نگرشتان را به غم و اندوه تغییر دهید و بعد از گذراندن این دوره، به بازسازی و ترمیم زندگی خود بپردازید.



کتاب ذهن آگاهی mindfulness